Tekst: Matthieu Spekkers | Beeld: Marjan van Veldhuizen

Bij Montessori Delft kunnen driejarigen, wanneer zij hieraan toe zijn, enkele ochtenden per week meedraaien in een onderbouwgroep. Het was een langgekoesterde wens van Marjan van Veldhuizen, leerkracht en teamleider onderwijs en opvang, en haar team om dit op een professionele manier te organiseren.

In haar 23-jarige loopbaan bij Montessori Delft heeft Marjan van Veldhuizen de school zien groeien als het gaat om de doorlopende lijn in begeleiding en aanbod tussen opvang en onderwijs. De schoolgangen vormden al jaren ontmoetingsplaatsen voor peuters en kleuters. ‘Een voorwaarde om geestelijk te kunnen groeien is de ontmoeting met de ander’, zegt zij, verwijzend naar Maria Montessori. ‘Het kind van 3 jaar gaat bewust indrukken opdoen en daar willen wij de ruimte voor bieden.’

‘We zien peuters met meer ontspanning en zelfstandigheid rondlopen.’

Sinds de school een paar jaar geleden een integraal kindcentrum werd en er duidelijke protocollen kwamen met afspraken tussen opvang en onderwijs, is deze visie in een stroomversnelling gekomen. Er is nu een nauwe samenwerking tussen de pedagogische medewerkers en de leerkrachten. De deuren staan open; het contact is zo gemaakt. ‘We zien peuters met meer ontspanning en zelfstandigheid rondlopen. Ze weten beter hoe het op school werkt. De overgang naar hele dagen onderbouw, zodra ze vier zijn, verloopt vaak soepel. We zien minder zorgen bij ouders.’

Het vraagt tijd om als school deze werkwijze eigen te maken. Het hangt bijvoorbeeld af van hoe de huidige peutergroepen op een school zijn georganiseerd en of de school en opvang fysieke ruimte met elkaar delen. Marjan adviseert om klein te beginnen en het als een experiment te benaderen. ‘Geef ruimte aan ontmoeting, dus gooi de deuren open!’