Tekst: Matthieu Spekkers | Beeld: De Beeldredacteur

‘Het was na een NMV-dag dat ik het idee van een intensieve samenwerking tussen primair en voortgezet onderwijs voorstelde aan twee school­directeuren (Sylvia van Hulst en Ilse Buijtels)’, vertelt Berni Drop, rector/bestuurder van het Montessori College Nijmegen en Groesbeek. ‘Ze waren meteen enthousiast.’

‘Wij likken onze vingers af bij het materiaal dat montessori PO heeft ontwikkeld’

‘Het is moeilijk om goede plekken van ontmoeting en leren te organiseren voor montessorischolen in het primair en voortgezet onderwijs. Een leernetwerk, waarin PO en VO elkaar periodiek ontmoeten, kan inspireren en aanzetten tot verdere samenwerking. Het is met én van elkaar leren. Het montessori PO heeft hartstikke veel materiaal ontwikkeld. Daar likken wij, bij het VO, onze vingers bij af. En andersom kan bijvoorbeeld een gastles van een wiskundedocent weer uitdaging bieden voor kinderen op de basisschool die verder zijn.’

Berni’s idee is uitgegroeid tot een leernetwerk met een aantal regionale PO- en VO-scholen. Een eerste bijeenkomst over hoogbegaafdheid leidde tot veel inspiratie en uitwisseling, vertelt Berni. ‘Montessoriprofessionals zijn ontzettend inhoudelijk gedreven.’ Binnenkort volgt een tweede bijeenkomst over de doorlopende lijn.

‘Onze aanpak is niet standaard in Nederland. PO en VO komen zelden bij elkaar kijken. We zijn aan het pionieren.’ Berni roept collega’s op om in eigen regio of stad te kijken of een leernetwerk mogelijk is. ‘Stel het open voor leerkrachten, niet alleen voor directeuren en IB’ers, en houd het regionaal. Het leuke is dat je op je fiets kan stappen en bij een montessorischool uit de buurt op bezoek kan gaan.’