Tekst: Matthieu Spekkers  |  Beeld: Michel ter Wolbeek

De tram rammelt door de straten van Lissabon als Sharon Broekroelofs – ­Paarhuis, directeur van montessorischool Het Element (Hoogeveen), ­een ingeving krijgt: haar leerkrachten krijgen een strippenkaart cadeau. Daarmee kunnen ze haar een aantal keer vragen om een uur de groep over te nemen. 

‘Een win-winsituatie’, vertelt Sharon. ‘Leerkrachten kunnen meer tijd gebruiken. Een uur kan veel betekenen. In rust iets kunnen doen voor de groep. Ik blijf door de strippenkaart met mijn voeten in de klei staan. Ik vind het belangrijk om contact te houden met de kinderen en groepen. Ik kan inhoudelijk een sterker gesprek voeren als ik weet waar leerkrachten dagelijks voor staan.’ 

‘Leerkrachten kunnen meer tijd gebruiken. Een uur kan veel betekenen.’

De kinderen zijn blij met juf Sharon. Ze weten dat hun leerkracht, buiten de klas, ook belangrijke dingen aan het doen is voor hen.

‘Tuurlijk kost het tijd, maar de kwaliteit van het onderwijs verbetert, leerkrachten zijn gelukkiger en ik krijg er energie van.’ Volgens Sharon gaat montessoriaans leiderschap over betrokkenheid en samen verantwoordelijk zijn: ‘We hebben allemaal een aandeel in de maatschappij, ook in de school. Door de strippenkaart krijg je als leidinggevende een duidelijk beeld van je organisatie, waar jij eindverantwoordelijk voor bent.’

Ziet Sharon de strippenkaartmethode als haar invulling van de intellectuele wandeling door de school? Sharon moet hard lachen: ‘Dit is meer een intellectuele treinreis, met tussenstops. De bouwen zijn de perronnetjes, waar we ophalen wat we nodig hebben om 

verder te gaan.’