Tekst: Nishita Bakx  |  Beeld: shutterstock

‘Begin vorig schooljaar zijn we bij ons op school gestart met de montessoriopleiding. Met acht collega’s zijn we met een frisse kijk de montessorivisie ingedoken. Na de eerste bijeenkomst kregen we een overzicht van alle taken en wanneer de tentamens zouden zijn.’ Nishita kon meteen een aantal data schrappen, dan zou ze met zwangerschapsverlof zijn. Beide momenten voelden als een mijlpaal in haar leven. Eigenlijk zijn ze perfect samengekomen en verweven met elkaar.

Nishita keek ontzettend uit naar het moederschap. Een baby’tje, een gezin, het voelde voor haar compleet. Maar ook ontzettend spannend. Op haar werk wilde ze haar montessorikennis verder uitbouwen en met montessori­materialen aan de slag in de klas. Haar uitgevoerde taken, foto­collages en reflecties wilde ze zo persoonlijk mogelijk neerzetten.

Onderbouw versus middenbouw

Voordat Nishita met verlof ging, kon ze gelukkig al wat taken afvinken en een planning maken voor na haar verlof. Een observatieopdracht had ze bewust in de onderbouw gedaan. Nishita geeft zelf les in de middenbouw. Ze vertelt: ‘Het was erg leerzaam en interessant om te ervaren hoe die lesjes in de onderbouw verliepen. Bijvoorbeeld hoe de begrippen ‘dik en dun’ en ‘groot en klein’ werden aangeboden. Kinderen gingen op verschillende manieren met de begrippen aan de slag, ik zag hier een duidelijke opbouw in. Het was vooral mooi om te zien hoe de leerlijn van de materialen zich verder uitbreidt in de middenbouw. En dat ik nu echt de basis van de materialen in de onderbouw heb gezien.’ Na haar verlof is Nishita vooral in het middenbouw­materiaal gedoken: lesjes geven, haar rondes eigen maken en observeren, maar vooral veel ervaren. 

Visie van Maria Montessori

Voor dat ze moeder werd, keek Nishita vooral naar het individu in de groep en naar de groep als geheel. ‘Nu reflecteer ik dit ook naar mijn eigen dochtertje. Hoe begeleid ik mijn dochter in haar ontwikkeling?’ Nu ze de visie van Maria Montessori heeft gelezen, geeft die haar richting in haar opvoedstijl. Vooral de fases van ontwikkeling vindt ze hierin belangrijk, vooral inzoomend op de gevoelige fasen. Zonder zich verdiept te hebben in de montessori­visie weet Nishita honderd procent zeker dat de ‘GroeiGids’ haar enige houvast zou zijn geweest. 

Zowel de ontdekkingsreis in de opleiding als het moederschap hebben haar sterker gemaakt

Moederschap

Ze ervaart nu totaal geen stress vanwege het feit dat haar dochtertje van tien maanden nog niet kruipt. ‘Als ze er klaar voor is, komt het vanzelf. Zowel geestelijk als fysiek moet ze er klaar voor zijn.’ Nishita merkt dat juist de vrijheid in het kiezen haar dochtertje stimuleert en uitdaagt. Ze heeft recent het boek ‘Montessori voor thuis’ aangeschaft. Wellicht geeft dit ook mooie tips of een aanvulling. Haar dochtertje gaat in de toekomst ook naar de montessori­speelzaal en aansluitend naar de montessorischool. Ze is door de verdieping in de montessoritheorie minder onzeker over het moederschap. Het geeft haar vooral extra steun en een mooie bredere kijk op de opvoeding. Ze staat hierdoor steviger in haar schoenen. Ze durft ook meer te vertrouwen op haar eigen gevoel.

Ontdekkingsreis

De opleiding heeft veel avonduren gekost om tot mooie resultaten te komen. ‘Met een baby’tje is het moeilijker om er echt voor te gaan zitten om een opdracht uit te werken. Dat heeft zo nu en dan wel wat stress opgeleverd.’ Maar zowel de ontdekkingsreis in de opleiding als het moederschap hebben haar sterker gemaakt. Als leerkracht heeft ze vooral veel geleerd van de observatiemomenten. Inzoomen op een kind, wat heeft het kind nodig om verder aan te zetten tot leervragen? Hierdoor heeft ze de kinderen in haar groep ook beter leren kennen en weet ze nu waar hun interesses liggen.

Montessorigedachtengoed

Het montessorigedachtengoed is eigenlijk constant verweven in het moederschap. Bij het kiezen van speelgoed vond Nishita het vooral belangrijk dat er enigszins een educatieve onderbouwing achter zat. Ze geeft haar dochter genoeg ruimte om te spelen, zodat ze zich ook fysiek kan ontwikkelen. Ze observeert wat haar dochtertje nodig heeft om uitgedaagd te worden. In de toekomst ziet Nishita vooral de bewustwording als ouder van de verschillende fases van ontwikkeling. De opvoeding van haar dochtertje zal mooie Montessoriaanse kenmerken hebben, waarin ze in alle vrijheid wordt uitgedaagd, kan ontdekken waar haar interesses liggen en hoe ze zelfstandigheid creëert.