Tekst: Sam de Vlieger

Johanna Outchkourova en Stella Belzer zitten in 6vwo op het MHV Pantarijn in Wageningen. Bij de schooltoneelvereniging is Johanna regieassistent en Stella actrice. Ze houden ervan om ideeën met hun lichaam in beelden om te zetten. 

1. Voor jullie profielwerkstuk (pws) maken jullie een film over het lichaam. Waarom?

‘In CORPUS, een museum over het menselijk lichaam in Oegstgeest, kwam ik op het idee om een voorstelling te schrijven over het lichaam. Stella en ik zitten samen in de toneelvereniging van onze school en toen ik haar over dit idee vertelde, hebben we besloten ons pws te gebruiken om van dit idee werkelijkheid te maken.’ 

2. Waar gaat jullie film over?

‘De personages van onze film representeren allemaal organen van het menselijk lichaam. In het stuk gaat het over hoe de ver uiteenlopende organen toch samen moeten werken. Door hun verschillen kunnen ze elkaar enorm versterken, maar ook elkaars ondergang betekenen. De rollen die we hiervoor gekozen hebben zijn, Lymfe (Lympha), Hart (Cor), Hersenen (Cerebrum), Lever (Hepar) en de Penis (Mentula). In ons stuk staat vriendschap maar ook slechte invloed centraal. De slechte invloed komt in onze film vanuit één personage, dat een “indringer” is van het lichaam.’

3. Wat leer je op school over het lichaam?

‘In de onderbouw leer je bij biologie over het menselijk lichaam en de verschillende organen. In de bovenbouw gaat het nog verder, van de kleinste cel tot het denken in populaties. In ons eindexamenjaar gaat het bij filosofie ook over een fenomenologisch perspectief op het lichaam. Dat betekent dat we ook leren hoe je het lichaam kan begrijpen in eerste persoonsperspectief, dus hoe je het lichaam ervaart.’ 

4. Wat zou je op school moeten leren over het lichaam?

‘We leren eigenlijk alleen over het lichaam in derde persoonsperspectief: we verklaren het lichaam vanuit waarnemingen en wetten, zogenaamd objectief. Wij vinden dat je meer zou moeten leren over hoe je het lichaam ervaart, dus het eerste persoonsperspectief. Gevoelens horen bij het lichaam en zijn van buitenaf nauwelijks te begrijpen. Daarom willen wij in onze film het eerste persoon perspectief graag benadrukken. Wij vinden het belangrijk dat hier meer aandacht voor is, omdat je volgens ons dingen over het hoofd ziet in de wetenschap als je enkel “logisch” verklaarbare theorieën gebruikt.’

5. Worden jullie lichamen voldoende uitgedaagd op school?

‘Nee, maar dat spreekt voor zich want we zitten bij de meeste lessen gewoon op onze stoel. Je hoeft eigenlijk nooit iets “te doen” om theorie toe te passen. Dan kun je wel proberen al die beweging in één uur gym te proppen maar dat is geen goede oplossing. Je zou juist moeten proberen om theorie en het lichaam te combineren, zoals bij theater of film. In ons pws proberen wij bijvoorbeeld onze ideeën fysiek te maken.’ 

 

‘Wij vinden dat je meer zou moeten leren over hoe je het lichaam ervaart.’