Tekst: Bas Jansen
Foto’s: Barbera Luijendijk

Voor mij twee Eva’s. De ene, Eva van Sermondt, is acht, de andere, Eva Sandmann, nog 7. Beide meiden zitten in groep 5 van Montessorischool Passe-Partout Centrum in Apeldoorn. Ze vertellen graag en met trots over het kosmisch onderwijs dat zij hebben gehad en over hun eigen leren op school.

1. Met welk kosmisch onderwerp zijn jullie nu bezig?

Eva (8): ‘We zijn nu aan het leren over het Tropisch Regenwoud. We hebben geleerd over de temperatuur, de neerslag en waar we tropische regenwouden kunnen vinden. In Afrika, Amerika en Azië.’
Eva (7): ‘We hebben het ook gehad over de verschillende lagen van het tropisch regenwoud. In elke laag leven weer andere dieren en planten. Op een blad hebben we getekend welke lagen er zijn, welke planten er groeien en welke dieren er leven.’

2. Wat is kosmisch onderwijs voor jou?

Eva (8) vertelt dat het een beetje te maken heeft met wat er in je omgeving gebeurt.
Eva (7) vindt het vooral leuk. Zo heeft ze bij dit onderwerp geleerd dat fel gekleurde dieren in tropisch regenwoud giftig zijn. Ze vindt het handig, dat als ze ooit deze dieren mocht tegenkomen, ze uit de buurt blijft en ze niet gaat aaien. Beiden beamen dat het leren over de wereld heel leuk is. Vooral als de juf er een creatieve opdracht aan heeft gekoppeld.
Eva (8): ‘Dan ben je even van je werk af!’ Waarop ik aangeef dat de creatieve opdracht ook een werkje is.
Eva (7): ‘Maar dat is leuk werk! Dat telt niet echt als echt werk!’

3. Werken jullie wel eens samen in de klas?

Eva (7): ‘Ja, laatst nog. De juf leest voor uit Superjuffie. Er was een probleem in het boek en wij moesten dat oplossen. In groepjes moesten we toen een brief schrijven. Omdat de kinderen uit groep 3 dat nog niet kunnen, moesten wij hen helpen. Dat was erg leuk! Zij vertelden wat wij moesten opschrijven.’
Eva (8): ‘We hadden ook hele duidelijk afspraken gemaakt over het samenwerken. We moesten zachtjes overleggen en iedereen leerde van elkaar. Ik leerde iemand iets en iemand leerde weer iets van mij.’

4. Welke kosmische onderwerpen zijn jullie het meest bijgebleven?

Eva (8): ‘Ik vond vooral de kosmisch onderwerpen met dieren leuk. Want ik vind dieren nou eenmaal leuk.’
Eva (7): ‘En onderwerpen over eten! Die vind ik ook erg leuk!’
Beiden geven ook aan dat ze vorig jaar het kosmisch onderwerp over ridders en kastelen behandelden. Dat vonden ze ook fantastisch. Met de hele middenbouw zijn ze toen naar kasteel Doornenburg geweest. Iedereen mocht verkleed komen, als prinses of als ridder. Beiden hadden hun mooiste prinsessenjurk aangetrokken. En de juffen die mee waren, hadden zich ook verkleed als prinses of jonkvrouw.

5. Hoe voel je je als je iets nieuws hebt geleerd dat je eerst heel moeilijk vond?

Ze vertellen enthousiast over welke tafels ze al kennen. Eva (7) vertelt dat als ze iets moeilijk vindt, het eerst zelf wil proberen.
Eva (8) vertelt juist dat ze moeilijk dingen liever laat liggen, vanuit de gedachte dat het later wel komt. Totdat ze ziet, zegt ze, dat andere kinderen in de klas oefenen en het daarna ook kunnen. Dan krijgt ze de motivatie om zelf ook te gaan oefenen en er beter in te worden.